Søg
Filters
LUK
RSS

Blog

FÅ STYR PÅ JULEN OG DENS TRADITIONER

Julen er for mange en tid fyldt med julefred, julehygge og hyggeligt samvær med familien og de nærmeste venner. Det er også i julen man har muligheden for at glæde andre ved at vise dem at man sætter pris på dem. Dette kan fx gøres ved at give dem en julegave eller andre gerninger der spreder julestemning i juletiden. Julen er en verdensomspændende begivenhed, og tager ofte mange ugers forberedelser. De fleste butikker begynder allerede at pynte op og sælge julekalendere i oktober. Julen starter altså før december for de fleste, og selvom vi plejer at sige, at julen varer til påsken, så stopper den for de fleste mellem jul og nytår.

Jul den forkerte dag?

Julen er i dag stærkt påvirket af den kristne tro, da man over hele verdenen fejrer Jesu fødsel den 25. december. Men dette leder frem til det åbenlyse spørgsmål, hvorfor vi i norden fejrer jul den 24. december, og hvorfor vi gør det om aftenen, når man i resten af verdenen fejrer jul om morgenen. Et svar på dette spørgsmål, kan man finde i den gamle nordiske skik, som stammer lang tid før opfindelsen af det mekaniske ur. I norden begyndte en ny dag, nemlig ved solnedgang i stedet for ved midnat. Da kristendommen så blev udbredt i norden og man begyndte at fejre jul, fastholdt man denne skik. Det vil sige, at når dagen skiftede ved solnedgang, var det allerede den 25. december om aftenen. Derfor fejrer vi stadig den dag i dag julen om aftenen, men nu ved vi at det ikke er den 25. december, men i stedet den 24. december, men derfor har vi stadig fastholdt traditionen at fejre det ved solnedgang. For kirken er den store festdag den 25. december.

Hvorfor holder vi jul?

Julen er i norden en meget gammel tradition, og selvom man skulle tro at kristendommen var julens begyndelse, så er dette ikke helt tilfældet. Kristendommen har nemlig ikke altid spillet en så stor rolle som den gør i dag. I Danmark har man fejret jul allerede fra omkring 600-tallet. Dengang var det en fest for at fejre midvinter, og der var ikke så meget julefred, som vi ser det i dag. Julen i vikingetiden var nemlig fuld af øl, fest og ofringer. Det var først en gang i middelalderen kirken tog patent på julen, og gjorde det til en kristen fest. Kirken mente, at julen skulle holdes for at ære Jesu’ fødsel. Derfor forsøgte man, at fjerne navnet ”jul”. Dette lykkedes dog ikke i Danmark, men tværtimod i England, hvor julen kaldes ”Christmas”.

Hvorfor giver vi julegaver?

Julen varer længe, koster mange penge. Sådan beskrev Peter Faber julen i 1847, og man kan med ro i maven sige, at dette udtryk stadig gør sig gældende i dag. Vi elsker at give julegaver til hinanden i Danmark, men hvorfor giver vi overhovedet julegaver? Og hvor stammer denne tradition fra? Julen kaldes ofte hjerternes fest, men det er ikke kun i barmhjertighedens navn gaverne stammer fra. Man ved fra historiebøgerne, at før kristendommen blev udbredt, gav romerne gaver til hinanden omkring denne årstid i forbindelse med forskellige festligheder, så da kristendommen kom, og man erstattede disse festligheder med julen, forsatte man med at give gaver. En anden årsag til vi giver gaver stammer fra biblen. For da de 3 vise mænd fandt Jesu i sin krybe velsignede de ham med gaver. Denne gave tradition har sat sig dybt i julen, og det estimeres at der hvert år byttes for omkring 400 millioner kroner.

Gør julen helt speciel

Vil du gøre julen helt speciel, og undgå at blive en af del af bytte statistikken, hvor din kollegaer, kunder eller forretningspartnere ønsker at bytte deres julegave, som du har brugt tid og penge på at finde og bestille? Så kan vi hjælpe dig. Julen kan blive helt speciel og nem for både dig og dem du ønsker at glæde med en julegave. Du kan nemlig give et gavekort i julegave. Dette gavekort er ikke et kedeligt gavekort, hvor man skal ned og stå i kø i en butik ude i de kolde gågader, men et gavekort der giver adgang til et hav af forskellige julegaver fra kendte varemærker. Gavemodtageren kan klare det hele online, hvor de logger ind og bestiller den julegave de helst vil have. Men det er dig der har givet den! Det eneste du skal gøre, er at bestille gavekortet, og give det i julegave til dine medarbejdere. Se vores udvalg af gavekort her, og se dine muligheder for at give den helt perfekte gave. Hvis du derimod kender dine kollegaer, kunder eller forretningspartnere godt, så tilbyder vi også en masse forskellige julegaver til en hver smag. Vi har både noget der smager godt, ser godt ud og er fra kendte varemærker som: Georg Jensen, Lyngby Glas og mange flere. Se vores udvalg af julegaver lige her. Hvis du ser julen som en perfekt måde at markedsføre din virksomhed, forening eller organisation, så har vi også et bredt udvalg af jule produkter med logo. Se vores udvalg af jule produkter med logo lige her.

EN TRO FØLGESVEND I ALT SLAGS VEJR!

Vidste du at 46% af dagene på et år i Danmark består af regnvejrsdage? Derfor burde du værdsætte den mere end 3000 år gamle kinesiske opfindelse, paraplyen, når du mandag eftermiddag står ude foran din virksomhed, forening eller organisation og regnen falder ned i lange baner. Da paraplyen blev opfundet for mere end 3000 år siden i Kina, var dens eneste formål at beskytte imod solens stråler og skabe skygge for dens ejermand. Dette har siden ændret sig. I dag bruges paraplyen ikke kun til sit oprindelige formål, men også andre ting. De fleste i Danmark bruger paraplyen til at holde sig tør fra regnen, og paraplyen har derfor også sit navn fra det franske ord parapluie, hvor pluie betyder regn. Men paraplyen bruges også til andre ting end at holde dine kunder, medarbejdere og medlemmer tørre på en af Danmarks mange regnvejrsdage. I Asien og andre varme klimaer bruges paraplyens stadig til, at beskytte mod solens stråler og skabe skygge. I Hongkong har paraplyen været brugt som et poetisk symbol for unge, fredelige aktivister, der med paraplyer med et stærkt budskab, brugte dem i deres demonstrationer for demokratiet i Hongkong. Det er altså tydeligt, at paraplyen i mange generationer har været en tro følgesvend, uanset om det er en regnvejrsdag i Danmark, demonstration i Hongkong eller hedebølge i Asien.

I Danmark er det især en god ide at erhverve sig en paraply, da man på 1 år kan regne med i gennemsnit 171 regnvejrsdage. De mange regnvejrsdage er en af årsagerne til, at paraplyen er blevet en essentiel genstand i størstedelen af danskernes hjem. Paraplyen er af samme grund også en af de mest populære reklameartikler. Dette giver god mening, da paraplyen kan bruges som visuel markedsføring, samtidig med at den giver kunden en god og tør oplevelse. Paraplyen har dog ikke altid være alle mands eje. Da paraplyen kom til Danmark i midten af 1700-tallet, nærmere bestemt cirka år 1760, var paraplyen forbeholdt de adelige og kongelige. Det var først hundrede år senere, paraplyen fik sin faste plads i den almindelige danskers husholdning. Det var ikke kun paraplyens målgruppe der skiftede i midten af 1800-tallet, men også materialerne blev ændret. Før midten af 1800-tallet blev paraplyen konstrueret af elfenben og træ, men fra midten af 1800-tallet begyndte man i stedet at bruge stålribber, da dette gjorde paraplyen væsentligt lettere.

I de seneste årtier har udviklingen af paraplyen ikke stået stille. Den oprindelige konstruktion er for eksempel blevet opdateret i stormparaplyen, hvor man har forstærket stellet i paraplyen, så den holder sin form i al slags vejr. I golfparaplyen har man til dels også forstærket stellet, samtidig med at man har gjort paraplyen større i diameteren og i nogle tilfælde også mere dyb, så den kan dække golfspilleren og golfspillerens golfbag. I taskeparaplyen har man gjort den oprindelige konstruktion mere kompakt, og gjort at stellet i paraplyen kan pakkes sammen, så den kan være i tasken. Derudover kommer paraplyens håndtag også i forskellige udformninger, både med og uden krog. Paraplyen har altså gennemgået en moderne udvikling, men dens oprindelige form er stadig den samme. Fælles for alle de nye forgreninger af paraplyen er, at når man folder den ud, så ligner den stadig den originale paraply.

I dagens Danmark laves paraplyer af mange forskellige materialer. Det er der flere årsager til. Miljøvenlige paraplyer er især blevet populære i de seneste år, da mange virksomheder, foreninger og organisationer har fået et større fokus på CSR (Corporate Social Responsibility) og i dag også et højere fokus på ESG (Environment, Social og Governance). Det forhøjet fokus på CSR og ESG danner grundlag for en større interesse og fokus på miljøvenlige paraplyer. Dette er blot en af årsagerne til, at vi hos B2Bpromotion har valgt at tilbyde et bredt udvalg af miljøvenlige logoparaplyer, samtidig med at vi vil gøre det nemt for vores kunder at have fokus på både CSR og ESG igennem vores reklameartikler. Vores sortiment indeholder både golfparaplyer, taskeparaplyer, stormparaplyer og almindelige paraplyer i alt fra størrelserne 20,5” til 30”. Alle vores paraplyer fås i forskellige farver, størrelser og materialer, som sikrer at uanset anledningen og formålet, findes der en paraply der passer til din virksomhed, organisation eller forening. Derudover giver vores mange trykmuligheder, dig muligheden for at designe din paraply lige præcis som du ønsker det!

Vores brede udvalg af reklame paraplyer sikrer, at din virksomhed, organisation eller forening kan finde paraplyer til både intern brug og som giveaways til jeres næste messe i regnvejrssæsonen. Udover at være en fantastisk visuel promoverings genstand, som giver afkast cirka. 171 dage om året, giver en paraply med logo også dine kunder, medarbejdere, medlemmer og gæster en tør og god oplevelse, som de husker. Da en reklame paraply er en bemærkelsesværdig genstand i det danske samfund, vil forbipasserende også lægge mærke til en paraply med dit logo. Skal vi hjælpe dig med paraplyer med logo til din kommende messe eller til at holde dine kollegaer, samarbejdspartnere, kunder eller medlemmer tørre i regnen? Så se vores brede udvalg af paraplyer her! Eller kontakt os her!

Tilfreds kunde med sin nye logo paraply fra B2Bpromotion